10 mars 2009

Många intryck och funderingar efter Västerås

Det kommer att ta ett tag innan jag har hunnit smälta alla intryck från årets Perspectives-festival i Västerås. Så här några dagar efteråt snurrar de fortfarande runt. Men många oerhört givande musikaliska upplevelser blev det - och många saker att fundera vidare på. Varför älskar jag Hild Sofie Tafjords noise medan jag har svårt att ta till mig Hijokaidan? Trumpetaren Peter Evans, mest teknik eller en betydelsefull förnyare? Vad är det som gör att Lokomotiv Konkret, Peter Brötzmann och Akira Sakata fortfarande lyckas att ruska tag i mig med sin hårdföra frijazz? Filament (Sachiko M och Otomo Yoshihide) förbryllar med sina formstarka inlägg i en annars kompakt tystnad. Jag gillar det, men varför?

Helt makalöst vad mycket bra det var! Sven-Åke Johanssons blandning av performance och slagverk - skarpt, exakt och väldigt roligt. Marilyn Crispell med Lina Nyberg, Palle Danielsson och Joakim Milder – lyrisk och strålande improvisation/jazz. Pianotrion Correction som var lika bra live som jag hade hoppats på, en ung och högst levande trio som känns fräscht annorlunda på den svenska jazzhimlen. Xavier Charles som blandade ljud och toner på klarinett. Maya Homburger/Barry Guy som ömt blandade barock, nutida och impro på violin och kontrabas. Legenden Akira Sakata som både blåser hårt och reciterar poesi (eftersom det var på japanska vet jag inte riktigt vad det var) medan Chris Corsano fullständigt väller ut rytmerna ur trumsetet. Grenager och Jernberg övertygade och jag ser fram emot kommande cd på Olof Bright. Med mera, med mera...

Men i en sådan här summering går det inte att komma ifrån att könsfördelningen kunde varit bättre, och enligt min mening utan att rucka på kvaliteten.

Att paret Mats Gustafsson/Lennart Nilsson nu gjorde sin tredje och sista festival känns väldigt tråkigt men förståeligt. Men jag ska inte misströsta, utan sätter hoppet till de som nu tar över Nya Perspektiv i Västerås. Något besked om det blir ny festival om två år gavs inte, det är för tidigt att uttala sig om det och det beror delvis på hur mycket pengar man kan skramla ihop. För man ska inte vara naiv - ska man genomföra en festival av denna ypperliga klass med så många världsstjärnor så kostar det, till och med väldigt mycket.

Inga kommentarer: