11 mars 2009

Efter Västerås: vilka skivor ligger framme?

Ganska omtumlande. Somligt flöt bort efterhand. Men för att minnas och dyka ner i musiken rafsade jag ihop några högar som jag lyssnat på de senaste dagarna. Här kommer en osystematisk blandning som direkt framkallats av tre dagars lyssnande på levande musiker och samtal med spännande människor och möten med fina vänner:
Ett bestående intryck gjorde ju Hijokaidan, som jag förstås aldrig hört live.
En DVD fick jag tag på med ett framträdande på Eggplant i Osaka. Här spelar Junko bas, dessutom är det klaviatur, gitarrer och en performancekonstnär som mycket utmanande och provocerande rör sig till musiken, till slut ger hon sig på publiken. Ett måste. Öronbedövande och våldsamt. Ett utspel som sätter allt i fråga. DVD:n heter Legendary Live Collection of Hijokaidan vol 7.
Klassisk Hijokaidan från samma år finns på Modern Hijokaidan, Alchemy Records 172. Jojo, Junko och Mikawa skapar öronskärande noise.
Annars blev jag mycket fascinerad av Junkos gallskrikande röst, och den kan man njuta av på två album, som jag har: Jnko, Michel Henritzi & Mattin, Je t´aime, absurd 74, www.void.gr/absurd
Junko och Mattin har gjort Pinknoise tillsammans. En himmelskt skärande och extatisk historia. Det är förresten Taku Unami som mastrat! den återfinns på www.mattin.org

Fortsättning följer på skivredkommendationer, jag vill också gärna höra vad ni har och gillar och rekommenderar

Inga kommentarer: