07 mars 2009

Fler kvinnor på festivalen

Tack och lov fick de kvinnliga artisterna större plats på festivalens andra kväll än på den första. I min artikel i dagens Svenska Dagbladet poängterar jag att det bara var med en kvinna - saxofonisten Virginia Genta i Erik Oscarsson Quintet - på torsdagen. Men med ett stegrande kvinnligt deltagande först på fredagen och ännu mer idag lördag är torsdagen inte ett statement. Marilyn Crispell gjorde på fredagen en underbart vacker konsert med Palle Danielsson, Lina Nyberg och Joakim Milder. Tiffany och Alexandra Betts skrek primalskrik i I of the Mourning och senare på kvällen skrek Junko energisk tillsammans med Jojo Hiroshige i Hijokaidan. Trots lovord om denna betydelsefulla japanska grupp har jag svårt att slukas av dem. Möjligtvis började huvudet bli alltför fyllt av musikaliska intryck efter två dagars intensivt lyssnande.

1 kommentar:

Thomas sa...

Jag tycker också att de kvinnliga deltagarna fick mer mark mot slutet. Men ändå kommer jag inte ifrån att här är luckor. Utan att vara besserwissrig skulle jag nog kunna ifrågasätta varför vissa kvinnliga improvistörer inte var med? Medan andra var det. Jag har ganska svårt att för mig själv motivera t ex Borbetomagus. Nå, jag skall inte gå in på mer namn, men nog skulle det 2009 vara självklart med ett slags balans. Dock, måste jag säga, Mats och Lennart har gjort ett fantastiskt jobb och bjudit många oväntade. Men men men....