07 mars 2009

Instrumenten får vara instrument

Thomas Millroth problematiserar trumpetaren Peter Evans i ett tidigare inlägg här på bloggen. Jag pratade med fler som inte var överväldigade. Själv måste jag säga att jag gillade vad jag hörde! Visst, med den briljanta tekniken är det lätt att det blir bara teknik. Men jag tyckte att han använde den bra. Det kändes både ärligt och nydanande, han tog trumpeten till ställen den sällan varit på tidigare. Ljudskapande blandades med upprepat, varierat snabbspel, med drag till nutida musik och även en känsla av jazz.

Även om Peter Evans är väsenskild från Xavier Charles tycker jag mig se i alla fall en likhet. Instrumenten får vara instrument! Charles klarinett är underbar och han är faktiskt ganska tydlig i uttrycket. Om än det är en abstrakt musik så handlar det mestadels om skarphet och ett konkret sound. Främmandegörandet finns, men är endast en ganska liten del. Även Peter Evans är tydlig i sitt uttryck, även om han får fick trumpeten att låta som en sopransax, men också han närmar sig det främmande, men gör det inte till ett huvudnummer.

Jag gillar främmandegörandet, Axel Dörner, Andrea Neumann med flera gör fantastisk musik. Men kanske är det en tendens att instrumentets traditionella klangfärg börjar att återta lite av förlorat utrymme.

1 kommentar:

Thomas sa...

Om jag hårdrar saken kring peter Evans, denne dundertrevlige virtuos, så ser jag honom faktiskt i en allmän trend. Den besvärliga, jobbiga konsten och experimentella musiken skall gå mittåt. Konstnärerna skall lära sig klassiskt måleri och ge fan i att göra datoranimerade filmer om att bomba t-banevagnar, för det är inte konst. Det återkommer krav på en ofarlig klassicitet i musiken, romantiskt t ex; eller virtuost. Som Paganini, Chick Corea, Liszt, eller vad ni vill. Dagens Allan Pettersson eller Frippe Nordström får stå i skamvrån. In med duktiga gossar som kan spela på riktigt... Evans blev inspirerad av John Corbets Exended Play, en bok om frijazz. Men var är djupet, innehållet, nödvändigheten; räcker det att spela fort och annorlunda?? Jag är misstänksam.Det finns en tendens mot "underhållning" som alternativ till allt styggt och konstigt...