01 februari 2009

Knäpptysta omslag

Varför är det så många bolag som är så knapphändiga med information på sina cd-omslag? Jag har funderat på det förr men tanken dyker ånyo upp när jag lyssnar på det i övrigt eminenta albumet "Play Complete Communion" med norrmännen Atle Nymo/Ingebrigt Håker Flaten/Håkon Mjåset Johansen på bolaget Bolage (se recension i kommande uppdatering av Soundofmusic). Skivan består alltså av en tolkning av hela Don Cherrys album som släpptes 1965 på Blue Note. Baksidan av originalomslaget fylls av en omfattande och intressant essä om Don Cherry och musiken på skivan skriven av jazzskribenten Nat Hentoff. Informationen på den norska nyinspelningen är i stort sett obefintlig förutom låtnamn, artistnamn, inspelningsfakta med mera hårdfakta. Inte ett ord om varför man väljer att tolka en hel skiva, vilket är mycket ovanligt inom frijazzen. För mig skulle det ha ett stort mervärde att få den informationen. Om det dessutom fanns information om de norska musikerna, varför de spelar in den just nu, vad det är i Cherrys musik de gillar, Cherrys musik satt i ett tidsperspektiv, hur den håller idag, hur den återanvänts, skulle jag bli väldigt glad. Trådarna att dra i är oändliga, men nada finns på omslaget. Synd.

3 kommentarer:

Thomas sa...

Detta håller jag med om. Även omslag med ny musik. Fick till recension förra året Dieb13, fast det tog några veckor till och med innan jag fattade vem som var artisten. Vad är det för fel att berätta? Om artisterna, musiken?? Annars är ju fältet fritt för det redan kända. Och bevare oss för dessa reklamliknande introduktioner som är så vanliga, inte bara på skivfodral. Hur är det med festivaler? Riktar sig texten till andra än invigda? Thomas Millroth undrade detta

Håvard Stubø sa...

Point taken!
Det blir liner notes på neste Bolage-skive...

Mvh

Håvard Stubø/Bolage

Magnus Nygren sa...

Trevligt! Det ser jag fram emot.
/Magnus