07 februari 2009

Lee Ranaldo och Leah Singer på Magasin 3

Alltid befinner man sig på fel plats. Nu skulle jag velat vara på Magasin 3 med mina vänner Lee Ranaldo och Leah Singer. Kommer klart hinna se så småningom. Att medlemmarna i Sonic Youth är intresserade av konst är ju bekant. Det visste jag ju också, när jag bjöd in dem vid ett par tillfällen till konstmuseet i Ystad. Första gången bjöd jag dem som ville på tid i en grafikverkstad i närheten. Och de som utnyttjade den tiden var just Lee Ranaldo och Leah Singer. Jag har fortfarande en ansenlig presentad hög med blad de gjorde då, bland annat en fantastisk bokstavsdikt av Lee. Förutom det en mängd tidningar och tidskrifter i artists book-utförande av Leah Singer. Lees egen kväll på konstmuseet blev en märklig upplevelse. Först hade han bett Carl Fredrik Reuterswärd inleda med sin klassiska och legendariska Tal till Svenska akademien/Prix Nobel. Dessa skiljetecken lästes under stor dramatik på engelska av artighet mot gästerna. Så följde en performance mellan Lees musik och Leahs film. Det var tätt , tätt. Och sedan under hela denna vecka fylld av ad hoc-spelningar fick jag massor av tillfällen att lyssna på improvisatören Lee Ranaldo i olika kombinationer. Kanske är Thurston Moore mer en frontfigur för bandet, men Ranaldos spel är helt annorlunda, en fantastisk solist och uppfinnare i oväntade möten. Det var stort. Nu planerar jag för nästa event med Lee, det blir i Malmö längre fram, då han tillsammans med några vänner skall göra om samma sak som då Carl Fredrik var "förband" fast tvärtom, Nu är det Lees tur, och då skall vi släppa Carl Fredrik Reuterswärds omtumlande märkliga texter i en stor volym. På releasefesten har Lee sagt han vill komma och göra en ny version av Tal till svenska akademien.
Så, i stället för att vara på Magsin 3 kan jag sitta och bläddra bland Lees bilder här hemma och sätta på någon bra skiva han gjort.

Inga kommentarer: