24 februari 2009

SOM 50 #3

Can
Future Days
United Artists (1973)

Musiken på ”Future Days” spelar sig själv och är svårstoppad i sin euforiska och nästan naiva spelglädje. Kemin och det intuitiva samspelet mellan bandmedlemmarna Michael Karoli, Damo Suzuki, Jaki Liebezeit, Irmin Schmidt och Holger Czukay når här de mest sköna och sublima höjder. Albumet är rytmiskt och svängigt rakt igenom och Liebezeits trumspel har som alltid en betydande roll. Få trummisar har samma förmåga att hålla ihop trådarna, sköta lokomotivet och ändå på något sätt röra sig fritt i groovet. Vi pratar om rumslig rymd och ett hyperfokuserat afro-latin-jazz-kraut-groove.

Holger Czukays favoritmetod var att spela in timslånga tejper med gruppens spontana kompositioner för att sedan klippa ihop de bästa delarna och ”skapa” ett spår eller album utifrån detta. 1973 var detta sannolikt ett ytterst handgripligt och tidskrävande klippjobb. Häri ligger mycket av hemligheten med Can. Som lyssnare känns det som om man kastas in i något som har pågått ett tag och som kommer att fortsätta långt in i framtiden. Titeln ”Future Days” kanske sammanfattar mer än man tror och albumet lär förhoppningsvis också höras under lång tid framöver. Kan det finnas något vackrare exempel på kreativ telepati och teknisk manipulation? (Mattias Jonsson)

Inga kommentarer: