05 februari 2009

Wien bortom Fennesz

Fennesz är åter i ropet med ny skiva och spelning på Konstens födelsedag här i Stockholm i januari. Men Fennesz är långt ifrån den ende intressanta artisten från Wien. Det är värt att gräva lite under ytan för att hitta musiker som gitarristen Martin Siewert, basisten Werner Dafeldecker, trumslagaren Martin Brandlmayr med flera som antingen spelar i tillfälliga konstellationer eller i grupper som Trapist, Polwechsel (tidig lågmäld improv), Radian, Efzeg, Kapital Band 1, Autistic Daughter. Det är värt besväret! Vad som är högst speciellt med dessa musiker är att de - ofta - försöker att öppna upp improvisationens abstrakta värld med nycklar av pop, strukturer och melodier (om än på ett ibland oerhört försiktigt vis). I det mesta de gör finns en lyster, en positiv ådra, något nytt! Att de släpper skivor på så skiftande bolag som Thrill Jockey, Erstwhile, Staubgold, Mosz, Hat(now)Art, Grob, Hatology, Durian är talande. Och naturligtvis är de högproduktiva, så det finns mycket att utforska.

En liknande scen finns i Berlin och två av länkarna mellan de båda städerna är bolaget Charhizma och musikern Christof Kurzmann. Wienbolaget Charhizma har gett ut skivor med berlinarna Margareth Kammerer, Kai Fagaschinski, Michael Thieke som alla finns i samma improv/pop-genre. Och Christof Kurzmann bodde i Wien innan han bosatte sig i Berlin.

I Soundofmusic har vi recenserat några skivor av dessa grupper, bland annat Kapital Band 1 och Autistic Daughter från Wien och Kommando Raumschiff Zitrone och The Magic ID. Och förra året skrev jag en krönika i ämnet, den kan du läsa här.

1 kommentar:

Thomas sa...

Bra rikta ljuset på Wien-Berlin. Och den märkliga glidningen melan impro elektronika melodi pop röst.. det är nåt som händer när improvisatörerna allt mindre har kontakt med frijazzen och dess rötter bak i tiden... varför är det så litet koll på detta i svedala? vi vill ha mer!! tycker Thomas Millroth