15 augusti 2010

TORBJÖRN ABELLI (1945-2010)

Torbjörn Abelli avled i onsdags efter en tids sjukdom. Torbjörn Abelli var en ovanligt varm och vänlig människa. Inför en Träd, Gräs och Stenar-artikel för Göteborgsposten för ett antal år sedan pratade jag med honom i telefon i två och en halv timma och han var alltid nyfiken, tog sig tid att prata om musik och andra saker och kanske kan man säga att han var själva navet i Träd, Gräs och Stenar. Han var med och bildade Pärson Sound i Stockholm 1967, bandet som senare döptes om till International Harvester, Harvester och Träd, Gräs och Stenar. Efter en lång paus började Träd, Gräs och Stenar spela aktivt igen i mitten av 90-talet och har inspirerat oändligt många band, musiker och människor, både i Sverige och internationellt. Torbjörn Abelli, som spelade elbas, var även medlem i Arbete & Fritid mellan 1976-1981.

Jag hade tänkt skriva om några fler minnen, men språket fastnar. En mycket sorglig nyhet. Det är svårt att förstå att Torbjörn Abelli aldrig kommer att stå på en scen igen, och gunga igång hypnotiska melodier och vara en självklar del i vad jag och många andra anser vara Sveriges bästa band genom alla tider. Men musiken lever förstås. Alltid.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Att dö av ett jäkla fästingbett… så jäkla onödigt… och tragiskt…!!!!

Stefan/O of JP sa...

Trots min digra ålder gick det troll i att jag inte kom till att se TG&S. Inte förrän förra året på Nef, en bra spelning med en tung-gungande Torbjörn som med sitt sympatiska leende starkt bidrog till den värme som fanns i lokalen. Hann prata lite med honom efteråt, han hade lyssnat lite på vår musik (Joxfield P) och tackade på stående fot ja till ett framtida samarbete, nyfiken på att ge sig in i okänd terräng med musik av annat slag än han var van vid. Jag sörjer mycket mer denne gigants bortgång än någonsin samarbeten som inte blev av. Fästing. Så jävla meningslöst.
Varma tankar vart han än befinner sig.
Stefan/Oax of Joxfield ProjeX