13 mars 2009

Land Of Kush

Jag lånade en tjock bok i dag. Thomas Pynchons senaste roman Against the Day som kom för något år sedan. Den är, tror jag, ännu inte översatt till svenska. En mastig historia på över 1000 sidor. Alla Pynchons märkliga böcker har jag planerat att läsa, men egentligen står Mason & Dixon näst på tur, den har tittat på mig från en bokhylla i några år. Anledningen till dagens boklån är en ny skiva: Land Of Kushs album Against the Day (Constellation). Titeln liksom alla låttitlar är hämtade från romanen och då var jag ju tvungen att åtminstone bläddra i boken, för att få ett hum om inspirationskällan. Puuuuh. Lätt att bli yr av Thomas Pynchons ordexplosioner. Romanen har över 100 olika personer... Jag lägger ifrån mig boken och lyssnar på skivan som förutom bok-kopplingen har två geografiska centrum, Montreal och Egypten. Eller kanske snarare Nubien, Kush var ett kungadöme i södra Egypten/Nubien en gång i tiden. Men skivan är inspelad i Montreal, med ett par dussin musiker, musiken är komponerad av Sam Shalabi som även spelar oud. Spännande musiker Shalabi, vars förra album Eid påverkades av en lång vistelse i Kairo. Han släppte även ett soloalbum, "Osama" (2003) som var en personlig resa i både Nordamerika och arabvärlden, en post 9/11-skiva, om man vill använda den termen. Annars är han väl mest känd för ett par suveräna spacerock/psykedelia-skivor med gruppen Shalabi Effect. Han har även sysslat mycket med impro, i massor av sammanhang. Det är en mycket bra skiva, modellen är egyptiska storband, men med ett typiskt "Montreal-postrock-sound". Eller kanske post-postrock?  Olika sångare/sångerskor medverkar och skapar olika färger.  Små frijazz-utbrott. En skiva man kan sjunka ner i länge, liksom boken, den tittar på mig, hm, kanske dags att läsa om Pynchons korta 60-tals-roman "The Crying of Lot 49" istället, som ju  - för att rama in resonemanget - inspirerade Yo La Tengo att spela in en låt med samma namn.  

Inga kommentarer: