30 september 2009

Fåglar i Ljudkonsten

Jag sitter på golvet med en gammal transistorradio/kassettspelare och försöker skruva in en särskild frekvens. Hemma? Nej, på Göteborgs naturhistoriska museum, i rummet med däggdjur som lever på land, en bit bakom den stora elefanten i mitten av rummet. Som en del av World New Music Days/ISCM/Listen to the World-festivalen har det varit föreläsning under temat ”Fåglar i ljudkonsten” och i anslutning till det är det konsert med föreläsare Andreas Hagström, ljudkonstnären Anders Dahl och två medlemmar från ljudkollektivet Dånk! Riktiga naturljud, manipulerade naturljud och, ja, jag vet inte riktigt vad de gör, hur de gör det de gör, men det sänds ut i en radiofrekvens, radioapparater är placerade runt om i rummet, och några av åhörarna har med sig egna radioapparater. Men min gamla, fina National Panasonic (julklapp från en morbror 79-80 någongång) hittar bara sportradion och de vanliga, andra FM-kanalerna. Lite pinsamt. Jag ger upp. Lyssnar ett tag, på ljuden, men, fan, jag försöker igen, ger upp, försöker igen, med örat nära högtalaren och – ja, äntligen! – nu hittar jag rätt frekvens. Men efter några minuter med fågelsång och vindar och vatten och annat är konserten slut. Typiskt.

Nåja, förutom min okunnighet om radiofrekvenser var det en intressant upplevelse. Udda att vara i det fina gamla museet på kvällen, med uppstoppade djur i mängder. Jag älskade stället som barn, att kolla på garfågeln, Stellers sjöko (utdöda djur är alltid fascinerande), den Malmska blåvalen och minns att jag brukade stanna till vid okapin, ett märkligt djur. Och med en son på tre och ett halvt år har jag hamnat där igen på senare tid, senast tittade vi mest på albatrosserna.

Intressant ämne – Fåglar i Ljudkonsten. Sitter med en lapp, verklista, om vilka ljudsnuttar som spelades under föreläsningen, det blir nog en Kurt Schwitters-bok som sänglektyr. Och Oskar Salas soundtrack till Hitchcocks ”Fåglarna”, finns den som skiva? Vill se om filmen. Och namn som David Dunn, Gerhard Rühm, och Jim Fassett måste kolla upp! Vet inte om jag fick några nya insikter, men ämnet intresserar mig enormt. Men varför är fåglar så intressanta? Jag brukar tänka att alla fåglar är, ja, nästan heliga. Nej, kanske inte, men jag kan kolla på de ofta bespottade kråkorna i timmar, blir glad av skarvar, den första rödhaken, en korp i en grantopp, och sommarens höjdpunkt var nog när jag såg tre kentska tärnor lekfullt jaga varandra över Skrea Strand i suverän, hisnande, vacker flykt. Symboler för friheten? Sången, ljuden, vem gnäller på måsars skrän, inte jag. Sparvar och skator - även hos dem kan man se sig själv. Kanske

Föreläsningen tog upp flera sidor av myntet. Ljudkonsten ekologiska spår. Hur lätt det är, i filmer, till exempel, att med olika fågelljud, skapa stämningar, ge illusionen att man befinner sig på en viss plats. Att ljudavbilda fåglar, på olika sätt, från Messiaen till Fahlström. Forskandet, som Henrik Håkanssons verk, att belysa, ställa frågor, om människans förhållande till naturen.

Undrar om det gjorts något ljudkonstverk inspirerat av gröngölingen? Den hör man ofta, i Slottskogen. I år har jag hört den mer än någonsin. Den låter stressad, jagad, nervös. Som människan. Det är natt. Tänker på nattskärran. Symbolisk fågel. Döden, underjorden. Ekelöfs urfågel. Och den ensamma koltrasten. Om hösten. Associationerna flödar. Och i datorn, Chris Watson, inspelningar av fågelsång, Tyneside dawn, BBC-inspelning.

Radion är tyst. Men den fick komma fram ur klädkammaren. Fånga in en ovanlig konsert, en annan frekvens, i några minuter.

Inga kommentarer: