27 januari 2009

50 skivor som skapade Soundofmusic # 23


Velvet Underground
White Light/White Heat
Verve (1968)

Idag kan det tyckas märkligt att inte Velvet Undergrounds debutalbum blev en större succé rent kommersiellt. Men på ett plan var det enbart positivt, för när Lou Reed, John Cale, Maureen Tucker och Sterling Morrison spelade in uppföljaren ”White Light/White Heat” hade de ingenting att förlora. Nico försvann från mikrofonen, kontakten med Andy Warhol tynade bort, experimenten fick flyga fritt, Lou Reeds texter frossade i droger och bisarra sexfantasier och musiken pulvriserade allt motstånd.

”Sister Ray” (17 minuter på skiva, men ofta runt en halvtimma live) banade vägen för varenda musiker som ville gräva ner sig i dissonans och spränga ramar. John Cale spelar helvild orgel genom en gitarrförstärkare, gitarrerna krossar glas och Tucker bankar, bankar och bankar. ”The Gift” utvecklades från den tidiga instrumentalaren ”Booker T” och har en kittlande suggestionskraft när John Cale med wales-accent läser Reeds mörkt humoristiska novell om svartsjuka. Titel-spåret, ”Lady Godiva´s Operation” och den Nico-doftande ”Here She Comes Now” är rakare, men har avantgardeelement som sipprar ut och oroar öronen.

Medlemmarna har pratat om ”anti-beauty” för att förklara skivans sound. Och jo, det är inte vackert, men rasande bra, och Lou Reed har aldrig spelat gitarr med samma nerv som på den free-form-fräsande ”I Heard Her Call My Name”. (PMJ)

Inga kommentarer: