23 november 2008

Maria Bonnier-stipendium till Mathias Kristersson

Fick just på mail reda på att en av årets Maria Bonnier-stipendiater heter Mathias Kristersson. Jag vill gratulera, särskilt som vi ju på konstmuseet i Ystad var med och producerade hans nya verk till utställningen Interface tidigt i höstas. Och jag drister mig göra så på soundofmusics blogg för att Mathias ju skapade ett ljudverk åt oss. I ett av rummen förde han in ljudet från ett kök, där ett par grälade om bjudmaten till kvällens middag med gäster. Klangerna, akustiken, soundet, ja, allt var ett rum fört över till ett annat. Abstraktionen var musikalisk vill jag säga, för grälet var spelat och planerat och även improviserat, ett rum flyttades i våra öron till ett annat rum... Rum i rum av konkreta ljud, det var för mig musique concrète som vardagsdrama. Ett stycke briljant metarealistiskt ljudkonstverk.

Inga kommentarer: