05 november 2009

Hur musik äger rum


Kolla gärna upp Rasmus Fleischers utmärkta essäbok Det postdigitala manifestet - hur musik äger rum (Ink Bokförlag 2009). Det är inte ofta man har möjlighet att få sig till livs så brännande aktuell samtidshistoria! Här behandlas många av de företeelser som i dagens digitala (eller postdigitala?) värld påverkar vårt sätt att lyssna på musik: det enorma utbudet av musik, den totala tillgängligheten, fildelandet, svårigheterna med att överblicka, våndan av att trots utbudet tvingas välja musik och så vidare. Frågor om makt och ansvar.

Många av de mönster som går att hitta hos såväl artister och lyssnare som musikindustri är enligt Fleischer kvarlevor från 1800- och 1900-talen. Normer och föreställningar som envist biter sig kvar. Enligt boken är 2005 ett betydelsefullt år, då flera viktiga processer sattes igång. Blott fyra år tillbaka i tiden alltså - och vi är nu mitt inne i förändringens tid. Man behöver kanske inte hålla med om varenda detalj i Fleischers analys (som i och för sig är grundlig). Men det är ändå en extremt läsvärd och högaktuell bok som sätter in ens kanske största intresse i ett historiskt sammanhang.

Inga kommentarer: