30 april 2009

Nannie Porres All Time Great Singer!!

Man bör inte vara mycket för jubileer. Men det finns undantag. För att påminna sig om storheter. Inte glömma bort att det långt ifrån alltid är de största konstnärerna som är de mest kända. Den 30 april 1939 föddes i Stockholm Nannie Porres. Med kompisarna Rosengren och de andra startade hon medio 50-tal en omtolkning av det amerikanska musikarvet. Hon gjorde det till sitt. Höll sig intill det och vidgade litet litet. Hennes projekt var aldrig att stå på olika showscener. Hon valde aldrig att bli allas. Hon valde vara sin! Jazzen trogen. Rytmen trogen. Och sannerligen en av de verkligt få konsekventa utövarna av jazzmusik som gjort det så eget och innerligt att hon är en allas angelägenhet. Vi väntar ännu, jag har väntat år ut och år in, på den absoluta utgåvan i svensk musik: boxen med Nannie Porres samtliga inspelningar. Här skulle jag höra och känna samma ryggbastresande musik som jag mycket ung upplevde på klubbar och via radio. Porres röst. Se världen som genom ett lätt repigt glas, där ljuset bryts till svävande regnbågar. Willow weep for me - vem har gjort den bättre än Nannie Porres. Just nu klingar den i mina hörlurar, för albumet All The Things You Are har återutgivits på CD (Dragon Records)... jag skriver detta brev till er alla, för jag kan inte recensera, jag skrev texten till skivan. Tänk att hon bad mig göra det!! Det är nog få saker jag är mer stolt över..... Willow weep for me rösten masar sig sinnligt över Fagerstedts piano förföljd av Stig Söderqvists obligata trumpet. Svensk jazz när den var som bäst. En världsangelägenhet. Nannie , we still need you!!!!

Inga kommentarer: